nieuws

Waarom VoIP de beste oplossing is voor startende ondernemingen

Posted on: August 03, 2016 | Categories: VoIP voor bedrijven

Het opstarten van een onderneming is niet altijd even gemakkelijk. Van zodra je verder kijkt naar de zakelijke vereisten, van administratie tot de IT infrastructuur, dan realiseer je dat het bedenken van een business plan de gemakkelijkste stap was. Wij werden hier ook mee geconfronteerd, alsook Microsoft, Google en zelfs Facebook!

Bovenop dit alles, kan IT soms nogal angstaanjagend en duur zijn en het begin van een investering zonder einde. Bij het opstarten van een onderneming, zijn er vaak beperkte middelen. Wat betekent dat je, vanaf het prille begin, op zoek bent naar manieren om kosten te besparen. Nieuwe ondernemingen, vooral degene die niet extern gefinancierd worden, zijn zeer voorzichtig met hun middelen – ze hebben of willen eigenlijk geen complexe IT infrastructuur, wat toch geen voordeel biedt in de beginfases.

Aangezien telefonie een must is voor elk bedrijf, is het zeer belangrijk om vanaf het begin de juiste keuze te maken. De juiste telefonie infrastructuur moet niet alleen betaalbaar zijn voor gelimiteerde budgetten, maar ook de mogelijkheid bieden om de groei van het bedrijf te volgen. Op deze manier is VoIP enorm aantrekkelijk voor startende ondernemingen.

Wat is VoIP?

Voice over Internet Protocol (VoIP) is een revolutionaire technologie met potentieel om de telefonie wereld compleet te veranderen. VoIP, ook gekend als IP Telefonie, converteert Voice vibraties in gecomprimeerde digitale signalen, die vertaald worden naar Internet Protocol (IP) pakketten.

In andere woorden, het is een methode waarbij analoge audio signalen worden omgevormd naar digitale data en verzonden worden over het internet. Bellen met VoIP is quasi hetzelfde als traditioneel bellen – je neemt de hoorn op en toetst een nummer in. Het enige verschil is dat je een VoIP nummer belt in plaats van een standaard nummer.

VoIP oproepen kunnen uitgevoerd worden via:

  1. Vaste IP telefoontoestellen – Telefoontoestellen die er compleet hetzelfde uitzien als standaard toestellen, met een handset en knoppen voor het intoetsen van een nummer. Het enige verschil zijn de aansluitingen: in plaats van de standaard telefoonaansluitingen, hebben IP telefoons ethernet aansluitingen. Hierdoor kan het toestel onmiddellijk geconnecteerd worden op de switch/router en is er geen aparte bekabeling nodig. In de meeste gevallen kan het toestel zelfs doorlussen naar een pc, het toestel heeft namelijk een ingebouwde switch met 2 poorten. Op deze manier is er slechts één UTP (ethernet) kabel nodig per werkpost.
  2. Analoge telefoon adapters (ATA) – deze tussenstukken geven de mogelijkheid om een standaard (analoge) telefoon aan te sluiten op een VoIP oplossing. Het neemt het analoge signaal van de traditionele telefoon en converteert dit in digitale data.
  3. Computer – het enige wat er nodig is voor het opzetten van een oproep: de software, een headset, een geluidskaart en een internetverbinding.

Aangezien VoIP gebruik maakt van internet technologieën (SIP) zijn veel functies en diensten die vroeger onmogelijk of enorm duur waren via de traditionele telefonie technologie, nu wel mogelijk.

VoIP en startende ondernemingen: de perfecte combinatie!

Bij het opstarten van een onderneming, leg je de focus liever op de activiteiten van het bedrijf, dan op IT infrastructuren en oplossingen. Jouw zorgen zijn slechts twee zaken – beschikken over de meest betaalbare oplossing en achteraf geen spijt hebben dat je hiervoor gekozen hebt.

De VoIP technologie is de oplossing waaraan je moet denken. De voornaamste reden waarom VoIP goedkoper is dan standaard telefonie oproepen is omdat het voordeel haalt uit de technologie waarvan het gebruik maakt – het internet. Er moeten geen nieuwe connecties gemaakt worden om VoIP te gebruiken. In andere woorden, VoIP is een goedkoper alternatief voor vaste lijnen omdat ze geen afzonderlijke technologie nodig hebben voor het implementeren, noch IT kennis.

Je dient enkel het telefoontoestel aan te sluiten en een eerste oproep uit te voeren.

De meeste ondernemingen hebben vanaf het begin als doel te groeien (niet enkel op vlak van omzet, maar ook in omvang) en het is begrijpelijk dat zij een infrastructuur wensen die hun groei kan volgen. VoIP is zeker en vast een technologie die elke wijziging binnen de organisatie kan volgen. Met VoIP, hebben jij en je organisatie significant meer flexibiliteit wanneer wijzigingen plaatsvinden. Je kan gewoon blijven werken met dezelfde infrastructuur. Dus als jouw onderneming constant blijft groeien en ontwikkelen, dan kan uw VoIP systeem mee ontwikkelen.

Bent u klaar om de wereld van betaalbare en flexibele VoIP oplossingen te ontdekken? Ga voor VoIP 4 Business! Twijfel niet en contacteer ons voor meer informatie.

Share

Zoek

Top Posts

Categories

Newsletter